Czemu startupy upadają? Ich niedobór wskazuje Vlad Tenev

Od lat wiadomo, że większość startupów upada, ale już powody ich upadków są bardzo różne: niedostatek finansowania, nieumiejętność sprzedania wyrobu czy kiepskie zarządzanie. Według Vlada Teneva, współzałożyciela startupu Robinhood o wartości 1-wszą, 3 mld dol., w szczególności jeden błąd powszechnie zabija młode biznesy.

Robinhood to aplikacja służąca do odwiedzenia prostego inwestowania w akcje na rynku kapitałowym przy USA. Dzisiaj jest przebojem, szczególnie wśród młodych jednostek, korzystają z niej 2 mln użytkowników, a sam startup wycenia się na 1, 3 mld dolarów. Zanim jednak do tegoż doszło, firma Teneva i jego współpracowników prawie zbankrutowała - ich prośbę o finansowanie odrzuciło bowiem 75 inwestorów.

Błąd, który to zabija startupy

M. in. dlatego Tenev uważa, że poważnym błędem, który może nawet doprowadzić do śmierci startupu, jest zbytnie skupianie się na wszystkim poza wytworem.

Jak wyjaśnia, młodzi startupowcy często za wszelaką cenę starają się zdobywać finansowanie, uważając to zbytnio najważniejszy element.

Pochłaniają się chodzeniem na narady i imprezy oraz opowiadaniu o projekcie, a nie zaakceptować zdają sobie sprawy, hdy finansowanie jest tylko środkiem do czegoś innego.

Innym "rozpraszaczem" mogą stanowić kolejne funkcjonalności produktu, pokazuje Tenev. Jak opowiada, wspólnie z drugim współzałożycielem Robinhooda, Baiju Bhatt, mieli starannie ten problem: pierwsza wersja ich aplikacji była przeładowana funkcjami - profilami odbiorców, ocenami akcji i pozostałymi zbędnymi ulepszaczami.

Konsumenci byli skonfundowani, bo odrzucić wiedzieli do czego mogą mieć używać tej aplikacji. Całokształt to sprawiło, że wartościowa propozycja została dla tych propozycji dość mętna.

Co więcej, liczba dodatkowych opcji sprawiła, że zespołowi trudno było utrzymać wysoką jakość każdej z nich. Odpowiednia aplikacja Robinhood narodziła się dopiero gdy swój wzór odarli z niepotrzebnych suplementów i stworzyli o dużo prostszy w użyciu produkt.

- Był on bardzo prosty i zrozumiały. Ludzie od razu to podchwycili. Dzięki temu wraz z czasem mogliśmy dobudowywać następujące elementy - opowiada Vlad Tenev.

Rozpraszanie się pieniędzmi czy dodatkowymi opcjami produktu może prowadzić wszędzie, ale nie do sukcesu, podkreśla współtwórca Robinhooda. Jego rada dla wszystkich młodzieży biznesów jest prosta: zamiast skupiać się na "odnoszeniu sukcesu", co jest bardzo rozmytym pojęciem, lepiej wydaje się być skupić się na "procesie bycia lepszym każdego dnia".

- Stawaj się lepszy w planowaniu, myśleniu, wyznaczaniu celów i egzekucji. Jeśli możesz to robić przez kolejne 5-10 latek, będziesz w dobrej formie, by stworzyć solidny biznes - radzi Tenev.



CD Projekt wart jest 10 mld zł. Rekordowa weryfikacja twórcy Wiedźmina

Związane z

Kategoria

Aktualności