GITD przejmie od GDDKiA pobór opłat za autostrady  Moto

  • Duży ruch w autosalonach. Te marki wybierano najczęściej
  • Zmiany w egzaminach w prawo jazdy. Jest oferta ministerstwa
  • GDDKiA zrywa porozumienia z Włochami. Mieli konstruować fragmenty A1 i S3
  • Surowe kary za cofanie licznika. Prezydent podpisał ustawę
  • Z Trójmiasta do granicy z Czechami w 5 godzin. Jest umowa w ostatni odcinek A1

Sejm przyjął w piątek nowelizację ustawy o drogach publicznych zakładającą przeniesienie zadań dotyczących poborem opłat zbytnio przejazd po drogach lokalnych do Głównego Inspektora Transportu Drogowego od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W głosowaniu wzięło udział 444 posłów, zbytnio nowelizacją było 241, przeciw zagłosowało 201, a 2 posłów wstrzymało się od czasu głosu.

Do Głównego Inspektora Transportu Drogowego (GITD) przeniesiono także wszystkie kompetencje związane z systemem poboru opłaty elektronicznej oraz opłaty za przejazd autostradą dzięki odcinkach zarządzanych przez GDDKiA.

Obecnie zarządzanie systemem poboru opłat dla Ogólnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad realizuje firma Kapsch, której kontrakt kończy się w listopadzie przyszłego r..

Zasłony przeciwśnieżne, pługi, solarki. Oto drogowe plany na zimę

Nowe zadania GITD będzie wykonywał samodzielnie (ewentualnie z niewielką poradą innych organów administracji rządowej), a zakres czynności, które będą mogły zostać powierzone podmiotom trzecim z sektora prywatnego zostanie ograniczony do niezbędnego minimum.

Jakie korzyści?

Projektodawcy ustawy zapewniają, że zaletą proponowanego zadania jest w szczególności zagwarantowanie ciągłości działania Krajowego Programu Poboru Opłat (KSPO) a także obniżenie kosztów jego operowania. Większy ma być także nadzór i kontrola ministra infrastruktury nad organem realizującym pobór opłat na szosach zarządzanych przez państwo.

Rozwiązanie to pozwoli też uniezależnić procesu poboru opłat drogowych od "podmiotów trzecich", czyli prywatnych firm. Ponadto dzięki przejęciu pełnej inspekcji nad KSPO przez administrację państwową ułatwione będzie potencjalne dokonywanie szybkich zmian w systemie.

Nowe prawo mają też zapewnić stosowną ochronę danych osobowych gromadzonych w ramach KSPO i wyższą standaryzację rozwiązań, w tym możliwości rozwoju KSPO i jego integracji wraz z innymi systemami teleinformatycznymi.

Chodzi o zapewnienie efektywniejszego wykonywania zadań administracji publicznej, m. in. dotyczącego monitorowania przewozu drogowego towarów, stwierdzania i sankcjonowania naruszeń dotyczących przejazdów pojazdami nienormatywnymi bądź kontroli zezwoleń wydawanych na rzecz przewoźników zagranicznych.



Artykuł 7 uruchomiony przez KE. Jakie skutki finansowe?

Związane z

Kategoria

Aktualności