Ile za przejazd autostradami w naszym kraju i Europie  Moto

  • Duży ruch w autosalonach. Te marki wybierano najczęściej
  • Zmiany w egzaminach w prawo jazdy. Jest propozycja ministerstwa
  • GDDKiA zrywa porozumienia z Włochami. Mieli tworzyć fragmenty A1 i S3
  • Surowe kary za cofanie licznika. Prezydent podpisał ustawę
  • Z Trójmiasta do granicy z Czechami w pięć godzin. Jest umowa w ostatni odcinek A1

Od 2, 5 do nawet 25 euro a mianowicie tyle najmniej będzie trzeba zapłacić za przejazd autostradami w Niemczech. Sprawdziliśmy, jak na przykład kwestia opłat za podróże drogami wygląda w Polsce. Z drugiej strony po Europie nie zabraknie także krajów, w których podobnie jak do tej pory w Niemczech, użytkowanie szos i autostrad jest bezpłatne

W środę rząd Niemiec przyjął projekty ustaw o opłatach za użytkowanie autostrad dla kierowców aut osobowych. Opłatę za winiety krótkoterminowe, przeznaczone dla kierowców obcych, zróżnicowano według sześciu kategorii, uwzględniających pojemność silnika jak i również emisję spalin.

W przypadku najmniej zanieczyszczających otoczenie samochodów krótkoterminowa winieta (na 10 dni) ma osiągać cenę 2, 5 euro, to znaczy ok. 11 zł. Większą ilość zapłacą użytkownicy starszych, bardziej zanieczyszczających środowisko aut. Najdroższa 10-dniowa winieta ma albowiem kosztować 25 euro, innymi słowy ok. 109 zł.

Wprowadzenie opłat za wycieczki autostradami ma zapewnić poboczne wpływy do niemieckiego budżetu w wysokości ponad 500 mln euro rocznie.

Autostrady w Europie

Niemcy chcą opłat zbytnio autostrady. Powstała koalicja buntowników, w tym gronie wydaje się też Polska

Przypomnijmy, hdy dotychczas korzystanie z dróg krajowych i autostrad własnych zachodnich sąsiadów dla samochodów osobowych było bezpłatne. Rząd liczy jednak, że powiedzie się to zmienić, wprowadzając myta już od 2019 roku.

Tym samym Rfn dołączyłyby do szerokiego mrowiska krajów w Europie, w jakich opłaty są na porządku dziennym.

W Czechach na autostradach i trasach ekspresowych obowiązują winietki. Wartość zależy od kategorii samochodu i okresu pobytu. Krótkoterminowa winieta (na 10 dni) kosztuje 310 koron (ok. 50 zł), na miesiąc 440 koron (ok. 70 zł), zaś najdroższa - roczna, to koszt rzędu 1500 koron (ok. 240 zł).

Od zaczątku ubiegłego roku elektroniczny układ poboru opłat wprowadziła Słowacja. Tam również do wyboru kierowcy mają winiety na temat różnym terminie ważności. Zbyt 10-dniową trzeba zapłacić dziesięć euro (ok. 43 zł), za 30-dniową 14 € (ok. 61 zł), a roczną - 50 € (ok. 217 zł).

W Szwajcarii za wędrówka autostradami należy zapłacić czterdzieści franków, czyli ponad 160 zł. To koszt winietki, która jest ważna poprzez 14 miesięcy. Jej brak jest karany mandatem rzędu 200 franków, do tego trzeba doliczyć koszt wykupienia winietki.

We Włoszech, gdzie również są pobierane opłaty przy bramkach, czternaście, 8 euro, czyli ponad 64 zł zapłacimy zbyt podróż autostradą A1 z Mediolanu do Bolonii. To o 3 euro mniej niźli za możliwość pokonania drogi z Florencji do Rzymu. Opłaty za przejazd wolno regulować na dwa metody: gotówką lub kartami magnetycznymi VIACARD o wartości 25, 50 i 75 euro.

Tymczasem, w Chorwacji za podróż autostradą A4 z Gorican do Zagrzebia należy zapłacić 25 kun, czyli niecałe 40 zł. W Bośni jak i również Hercegowinie opłaty za przejazd pobierane są tylko za odcinek A1 Sarajewo - Zenica.

W Węgrzech gwoli samochodów osobowych obowiązują należności w formie e-winietki. Jej koszt na 10 dób to 2975 forintów, czyli ok. 71 zł. Gwoli okresu ważności wynoszącego miech lub rok, to koszt odpowiednio 4780 i 42 980 forintów.

W Słowenii kierowcy samochody do 3, 5 t także muszą zaopatrzyć się po winietki. Ich wysokość jest zależne od wysokości nad 1 osią. Koszt ten waha się od 7, 5 euro (za 7 dni) do nawet 220 euro (za rok).

We Francji, gdzie również obowiązuje płatność na bramkach, średni koszt za 100 km to dziewięć euro, czyli nieco ponad 39 zł.

W zależności od odcinka autostrady i kategorii pojazdu płatny przejazd autostradami obowiązuje także w Grecji, Hiszpanii, Portugalii oraz Macedonii.

Podwyżki w Polsce

Opłaty za podróże autostradami są także pobierane na polskich autostradach. Od 1 października ubiegłego roku sieć dróg otoczonych systemem viaToll zwiększyła się do ok. 3300 kilometrów.

Źródło: viaTOLL. pl System poboru należności drogowych w Polsce

Opłaty na większej ilości kilometrów to jednak nie jedyna niepokojąca informacja. Wedle doniesień "Dziennika Gazety Prawnej" rozważane są podwyżki zbytnio przejazd A2.

Za odcinek A2 między Świeżym Tomyślem a Koninem posiadacza auta w tej chwili płacą po 0, 36 zł za km, co jest kwotą przeszło 3, 5 razy wyższą niż na pozostałych płatnych odcinkach podległych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Szykują przetarg za 3, 2 mld zł. Na ostatni wydział A1

Nie wiadomo, na temat ile miałaby wzrosnąć należność. Sama spółka Autostrada Wielkopolska SA (AWSA), która zarządza drogą, przyznaje również, hdy nie podjęto jeszcze ostatecznej decyzji w tej sprawie. Pewne jest jednak to, że - zgodnie z zapewnieniami koncesjonariusza - ewentualne zmiany nie wejdą przy życie przez 1 marca.

Od marca br. konkretne są natomiast podwyżki opłat na odcinku A4 Kraków-Katowice, zarządzanym przez Stalexport. Kwota wzrośnie z 26, 50 do 30 zł po przypadku aut ciężarowych i dostawczych.

Bezpłatne autostrady

Z drugiej strony w Europie nie brakuje także krajów, gdzie podobnie jak do tej pory w Niemczech, korzystanie spośród dróg i autostrad jest bezpłatne. Jest tak na przykład w Rosji, gdzie przy wjeździe pobierana jest opłata wjazdowa i eko, której wysokość zależy od momentu kategorii pojazdu.

Bezpłatne dla samochodów osobowych wydaje się być również korzystanie z szos i autostrad m. in. w Estonii, Liechtensteinie, Finlandii, Luksemburgu, Łotwie oraz Ogromnej Brytanii.

Przejazd autostradami jest bezpłatny także w Szwecji. Wyjątkami są przejazdy mostami Oresund i Svinesund.



David Boner, były szef Makro, odchodzi z zarządu Eurocash

Związane z

Kategoria

Aktualności