Boeing może zapłacić nawet 5 mld dol. za uziemienie samolotów 737 MAX  Ze świata

Decyzja o uziemieniu wszystkich pojazdów latających Boeing 737 MAX ma możliwość kosztować producenta maszyn miliardy dolarów - pisze CNN.

Boeing w środę po konsultacjach z amerykańską Federalną Administracją do spraw Lotnictwa (FAA) i Narodowym Zarządem do spraw Bezpieczeństwa Transportu (NTSB), podjął decyzję na temat uziemieniu wszystkich samolotów "kierując się chęcią zapewnienia wszelkich możliwych środków bezpieczeństwa a także w celu umocnienia powierzenia pasażerów do bezpieczeństwa tychże samolotów".

Łącznie idzie o 371 samolotów typu 737 MAX.

Koncern przez kilka dni opierał się przed takim krokiem, co spotkało się spośród krytyką ze strony ekspertów. - Najlepszy czas dzięki to był bezpośrednio na katastrofie w Etiopii - powiedział we wtorek Nick Wyatt, analityk GlobalData. a mianowicie Nie sądzę żeby potrafili coś tutaj wygrać - dodał.

Boeing uiści słony rachunek

Zgodnie spośród szacunkami firm Melius Research i Jefferies uziemienie wszelkich samolotów może kosztować Boeinga od 1 miliarda do odwiedzenia 5 miliardów dolarów. Oba te szacunki przewidują uziemienie maszyn na trzy miesiące.

"Wyślemy rachunek". Przewoźnik chce rekompensaty od Boeinga

CNN zwraca jednakże uwagę, że producent może pozwolić sobie na tego typu wydatek. W ubiegłym roku Boeing osiągnął bowiem rekordowe przychody w wysokości 101 miliardów dolarów i dziesięciu, 6 miliarda dolarów zysku. Tymczasem prognozy na ten rok są jeszcze solidniejsze.

Sytuacja się powtarza

To zresztą nie pierwszy jednego razu, kiedy Boeing uziemił pełną swoją flotę samolotów. W 2013 firma zaleciła liniom lotniczym, aby nie latały Boeingiami 787 Dreamliner. Motywem były problemy z akumulatorami w samolotach, które stwarzały potencjalne zagrożenie pożarem.

Boeing nie zaprzestał jednak wówczas produkcji kolejnych pojazdów latających typu 787 w momencie, gdy pracował nad znalezieniem rozwiązania problemu. Koszt na rzecz Boeinga był zatem "minimalny", jak podała firma.

Co teraz?

Środowe oświadczenie Boeinga nie wyjaśniło, co dalej z wytwarzaniem samolotów 737 MAX. Wedle CNN prawdopodobnie będzie pani kontynuowana. Jak zaznaczono, wstrzymanie dostaw kolejnych maszyn do odwiedzenia kwietnia nie będzie naprawdę bolesne dla Boeinga, na temat ile nie straci jakiegokolwiek bądź z długoterminowych zamówień.

Sporym wydatkiem będą aczkolwiek rekompensaty dla linii aeronautycznych, które posiadają 371 uziemionych samolotów. W środę wysłanie rachunku do producenta samolotów zapowiedział już prezes miarki lotniczych Norwegian, które uziemiły 18 tego rodzaju maszyn.

Boeing utrzymuje wprawdzie, hdy jego samoloty są bezpieczne, jednak po katastrofie w Etiopii wartość jego działaniu spadła aż o 12 procent.

Uziemione samoloty

W niedzielę Boeing 737 MAX 8 linii Ethiopian Airways rozbił się parę minut po starcie z lotniska w Addis Abebie. W katastrofie zginęło 157 osób - wszystkie znajdujące się na pokładzie. Była to druga katastrofa tego modelu samolotu, który wbił się do komercyjnego użytku niespełna dwa lata temu, po ciągu ostatnich kilku miesięcy. Pod koniec października 2018 roku taki sam samolot rozbił się w Indonezji.

Dokładne przyczyny obu katastrof są nadal badane.



Brazylia szacuje koszt letnich igrzysk - to ponad dwa mld dolarów. Na razie Informacje

Związane z

Kategoria

Aktualności